Sokan kérdezitek hogyan fogytam le. VARÁZSLAT!

Nem lefogytam! Életmódot váltottam! Ha egy varázsdiétát vársz akkor ne is olvass tovább. Nincs minusz 30 kiló 3 hónap alatt, nincs csoda tabletta, nincs csoda ital, és mágneses tyúkszemtapasz sem.

Olyan jó lenne adni erre egy receptet, vagy egy étrendet, de hát minden ember más, más fizikai, szellemi igénybevétellel, így lehetetlennek tartom, hogy egy alap étrend mindenkinél működne.

Először is, javaslom olvasásgatásra a carboara.hu blog bejegyzéseit. Elsősorban az évzáró posztot, mert abban egy évnyi meló van összefoglalva.

Az én segítségem a saját nyavajám volt. Az inzulinrezisztencia, amely hamar átcsapott kezdődő diabétesszé megtaníttatta velem a szénhidrát diéta alapjait.

 

Ha egy 10 pontos parancsolatot szeretnék összeállítani valahogy így nézne ki:

1. Elhatározás – Hozz egy döntést! Válts életmódot!

Fogyni akarsz! Nem tudod, még hogy hogy, de valami nincs rendben. Hogy épp a tavalyi ruhádba akarsz belefogyni, vagy egy szülés előtti méretet szeretnél visszanyerni, vagy zavar a mozgásban, sportban a mindennapokban a túlsúlyod, vagy esetleg már egészségkárosodáshoz vezetett az amúgy eddig boldognak tűnő hedonista életmódod… Teljesen mindegy mi az ami erre késztet, mostantól ne csak álmodozz, határozd el, hogy na akkor MOST!

Nem mondom, hogy ez legyen a holnap, hiszen, ha ésszel akarod csinálni erre fel kell készülni. Legyen ez a jövőhéten.

3f485f87bac796e8d1fd8930bd78c31fNekem a nagy ijedség volt a fő motivációm. A családunkban minden ágon a felmenőim inzulinos cukorbetegek. A nagypapámat már úgy is mertem meg, hogy csak 1 lába volt, és ahogy teltek az évek, a másik lába is fogyott. A nagynéném elveszítette a látását és sajnos már az egyik szemét is. Inzulinos cukorbeteg. Amikor engem beijesztettek az orvosok az inzulinrezisztenciával és a kezdődő cukorbetegséggel és ráállítottak a gyógyszerre, akkor én elhatároztam, (annak ellenére, hogy nem vagyok hülye és tudom, hogy ha a hasnyálmirigy kimerül és felmondja a szolgálatot, akkor nincs mese, csak az inzulin) elhatároztam, hogy én biz’ nem akarok inzulinos cukorbeteg lenni. Persze az orvos elmagyarázta, hogy bármit tehetek és tegyem is meg azt a bármit, ez előbb utóbb be fog következni, csak nem mind1, hogy fél év múlva, vagy 10 év múlva. Beleálltam ebbe a feladatba és elkezdtem minden oldalról megtámogatni a szervezetem.

2. Keress fel egy szakembert!

Rengeteg életmódváltó divatdiéta van. Paleó, eat clean, vega, nyers vega, ketogén, szénhidrát diéta, glutén mentes, laktózmentes, mindenmentes és még a fényevők is! Egyiket sem ítélem el (kivéve a fényevőket), sőt innen onnan merítek is ötleteket, de ahhoz, hogy te tudd melyik irányba indulj, hogy tudd, hogy mi lehet neked a megfelelő, vagy melyiket milyen arányban alkalmazd, ahhoz tudnod kell melyik neked a legmegfelelőbb, ehhez viszont ismerned kel a szervezeted. Ez nem varázslat, csak pár vérvétel. Ehhez keress fel egy endorkrinológust. Minden elhízásnak van oka! Ha nincs akkor meg csak símán kövér vagy, lehet az a szerencsésebb:)

Livewell_Banner_Sector_Hospitals

Amikor elmentem az orvoshoz, már tudtam, hogy PCO-s vagyok. De amikor évekkel ezelőtt ez kiderült még se híre se hamva nem volt az inzulinrezisztenciának, mint betegségnek, így azt soha senki nem vizsgálta. Úgy voltam vele, hogy ha nem találnak semmit, akkor csak símán kövér vagyok, de akkor is változtatni kell. Hát persze hogy kiderült minden pár vérvételből.

 

3. Olvass utánna a szénhidrát diétának.

*** Csak akkor kövesd a 10 parancsoalt többi pontját, ha tudod hogy valóban erre van szükséged. Bár ugyan ártani nem fogsz magadnak, de a siker érdekében javasolom a szakember véleményét kikérni.

294944-42910-53

Amennyiben szénhidrátszegény diétát javasolnak akkor jön a macera. Kb 2 hét lesz mire megszokod, hogy ki kicsoda és mi micsoda és miért, és hogy. Én nagyon küzdöttem az elején, hogy mikor mit lehet enni, ezért hoztam létre a carbonara.hu oldalt, hogy segítséget, ötleteket adjon másoknak is.

A szénhidrát diéta alapja a csökkentett szénhidrát bevitel. Az hogy egy nap 110-180 gr szénhidrátot viszel be, ezt is 5-6 étkezésre elosztva. Mindenkinél más az ideális, engem pl. egyből 140-150-re állítottak be, ma már 110-el tartom a szintet. A napi szénhidrát elosztásról részletesebben itt olvashatsz.

Ideális kezdés a 160 gr napi bevitel. Az nem sok! Valóban, ha zsömlében számolom, talán 4db tescos zsömle. Nyugi! Mivel 3 óránként enni kell nem lehet éhen halni. De mégis mit egyél 3 óránként? Nem, nem kell fényt enni! Olvass tovább, meríts ötleteket az oldalról.

4. Tanuld meg mik a jó és rossz szénhidrátok! Dobj ki mindent ami nem a konyhádba való!

CH-tablaElőször is meg kell tanulni, mik a lassú és gyors felszívódású élelmiszerek. Nekem több nap guglizás volt, de neked összeszedtem. Ezek az alapok, ha lusta vagy elolvasni, megérteni, nem fog működni a varázslat. Ha ezt megérted, elkezdheted a konyhát és a spájzt kitakarítani. Nem kell eldobozolni! Soha többet nem fog kelleni a fehér lisz, a zsemlemorzsa, a nagyanyó cukros baracklekvárja, a nasis szekrényben lapuló csokikák, zabfalatkák, győri édesek, a nutella, a cukor, a tészta és a fehér rizs sem. Dobjad csak kifelé! Vagy add valami rászorulónak, vagy vidd át a szomszédnéninek. Nem kellenek, nem csak egy 3 hetes diéta kezdődik. Életmódot váltunk!

Én is így tettem, azóta sem hiányzik semmi a konyhából, pedig több mint egy éve volt. 

5. Legyen egy tiltólistád!

Tiltólistára kerülnek a cukros üdítők, és minden cukros dolog. Fehér liszt (búzaliszt) az ezeket tartalmazó kekszek, ropik, chipsek, tészták. Asszem ennyi, bár így a fél tescot ki is zártam a bevásárló listádról. Ha mész bevásárolni és rá van írva valamire, hogy diabetikus. Az nem jelenti azt, hogy fogyókúrás, attol lefogysz ha megeszed. Olvasd el a hátoldalon a szénhidrát tartalmát és mérlegelj, hogy belefér-e egy uzsiért cserébe.

Unknown

Én azt az utat választottam, hogy megpróbálok mindent előállítani itthon. Na jó , nem kezdek csigatésztát pödörni éjjelenként, de hanyagolom a boltban kapható tésztákat, kész ételeket és inkább teljeskiőrlésű lisztből csinálok galuskát, bár azt is már nagyritkán.

6. Állíts össze egy étrendet amit szeretsz – Nincs koplalás!

Ahhoz, hogy elkezd az egészet meg kell tanulni előre gondolkozni. Tudod, hogy holnap 5 féle ételt minimum magadnál kell tartani. Gondold végig mit fogsz másnap enni! Dobozolj!

Nagyon nagy általánosságban így fognak kinézni a dobozaid:

Reggeli: (lassú felszívódású szénhidrátok) 1-2 szelet tk kenyér felvágottal sajttal, idényzöldségekkel. (Naugye, csak a fehér kenyeret kellett kicserélni. ) Vagy tojásrántottam paradicsommal, tk kenyérrel.. További ötletek.

Tízórai: (vegyes, azaz a van benne gyors és lassú felszívódású ch) Kedvenceim: alma reszelve karalábével, vagy alma+répa, vagy csak simán répa csíkok. Ez felüdülés lesz, ha eddig a reggeli után az ebéd következett. Ötletek.

Ebéd: (vegyes) ez egy laktatóbb étel lesz. Husi (roston, pörinek, sülve főve..mind1)+köret (zöldség, vagy bara rizs, vagy hajdina.. stb) Ötletek.

Uzsonna: (gyors felsz,) Ezt hívom én a nasi időnek. Lehet valami desszert amit persze te csinálsz otthon a két kis kezeddel és nem egy diabetikus fogyókúrás csokika! Vagy lehet ez egy gyümölcs is. Uzsi ötletek.  Uzsit helyettesítő desszertek.

Vacsora: ugyanaz mint az ebéd, csak kicsit kevesebb körettel és egy kicsit kisebb hússal. Ötletek.

Utóvacsi! Ez a legfontosabb! Soha nem fekszünk le üres gyomorral! Soha! Itt nincs helye a 6 után nem eszek vallásnak! A lényeg, hogy folyamatosan egyenletesen osztjuk szét a napi bevitelt, akkor a szervezet nem kezd el raktározni. Folyamatos lesz az anyagcsere! Na nem kell örülni, nem eszünk meg egy fél disznót, csak 3 korpovit kekszet, vagy egy fél karalábét. Lényeg, hogy 10-15g lassú felszívódású szénhidrát legyen. Ötletek.

7. Felejtds el azt a szót hogy diéta! Légy kreatív!

Nos azért nem kapsz tőlem étrendet, mert ez nem egy diéta! Légy kreatív! Az alapokat tanuld meg és akkor nem ér meglepetés ha a diétádba spárgát írnak, de rohadtul dinnye szezon van és a metro áruházba is csillió dollárért tudnál spárgát venni. Nem mondom hogy nem segíthet az első pár hétben egy mintaétrend. Rengeteget találsz a neten, inspirálódj, és ollóz össze magadnak egy szimpatikusat.

8. Fokozatosan vezess be az életedbe napi 30 perc mozgást

Én sem a félmaratonnal kezdtem. Még nem is tartok ott. De hasznos lehet bringával munkába járni, vagy 1-2 megállót sétálni a buszozás helyett. Valahol el kell kezdeni! A legjobb ha fél órát megpróbálsz magadra szánni. Most ezért nem kell fitness bérletet venni, meg 3 új cipőt és 8 váltás edzőruhát, bár engem a szép új cipőm motivált:D:D:D Rengeteg otthon végezhető 30 perces dvd elérhető. Amivel én kezdtem az a Jillian Michael Ütős 30 nap sorozata. Nagyobb túlsúllyal is bírható! 

11703132_807287012719184_3368929505713578434_n

Mindenesetre a legideálisabb 30 perc kardió mozgás megfelelő pulzustartományban. Itt kiszámolhatod.  Majd amikor már az állóképességed jobb elmehetsz formálódni fitness terembe, a legjobb, ha szakember segítségével teszed ezt. De a napi 30 perc kardió akkor is maradjon meg.

9. Álmodj egy nagyot és tűzz ki kisebb reális célokat

Én megálmodtam a 82 kilót, azt mondtam havonta max 2-3 kiló fogyással megelégszem. Nem akartam gyorsan fogyni, egyszer már megtettem, vissza is jött. Ez egy tartható tempó. Néha több volt néha annak is örültem, hogy nem híztam, de a hónapok ahogy teltek egyre nagyobb lett a sikerélmény, és amikor elértem az álomhatárt, újra kellett álmodnom egyet. Ugyanez van a sportban is. Eleinte csak a hegy aljáig tekertem el, aztán felmentem a hegyre, nemrég futni kezdtem, asszem 400 méter volt az első futásom egy szuszra, most 17 km. De ez apránként nőtt meg, nem egyik napról a másikra.

10. Kerüld a kifogásokat, de legalábbis előttem!

Most jönnek, azok, hogy:

“De a gyerek mellett nem tudok mozogni, kire hagynám?” – Vidd magaddal! A hétvégén a keresztfiam nagyon élvezte hogy ő bringázott és meg futottam!

“De a család többi tagja nem akar diétázni!” – Mégegyszer mondom, ez nem diéta! Amúgymeg észre sem fogják venni, ha ügyesen kicserélgeted a kenyeret, a lisztet, a köretet.

“De genetikailag én ilyen vagyok!” – Ez a kedvencem! Én is mindig ezt mondtam, mert az egész család husi, de az edzőmet Németh Dórit idézve: „ nincs olyan hogy genetikailag nem érheted el a célt, csak legfeljebb tovább tart”

“Vastagak a csontjaim!” – én is azt hittem, mégis sikerült eltörni.

Nem alkalmas az időpont” – persze a karácsony nem a legkönnyebb időszak, de senki nem tart pisztolyt a fejedhez, hogy szedjél 3x a töltött káposztából és anyu sütijéből.

“Az egészséges életmód drága” – azért mert pár alapanyagot kicserélsz nem kell miliomosnak lenni, csinálj mindent otthon amit csak tudsz.

“Nincs rá időm” – de a barátok köztöt és a szulejmánt nézed ugye? Az mennyi idő is volt? TV előtt is lehetett volna mozogni?

 

Ennyi a nagy varázslat és hogy működjön, tovább sem kell küldeni 10 barátodnak.